BÁRA HEJDOVÁ

Není makléř jako makléř. Jak poznat toho pravého?

Pokud se rozhodnete ušetřit si spoustu času i nervy a využít při prodeji nemovitosti služby profesionála, čeká vás volba toho pravého. Na trhu je makléřů spousta, tak na co se tedy při výběru zaměřit? Ideální cestou může být doporučení od někoho, komu důvěřujete. Pokud se pustíte do neznámých vod, dejte si pozor na pár následujících bodů.

Dejte na první dojem a intuici

Váš první kontakt s makléřem bude pravděpodobně telefonický. I ten vám ale dává spoustu informací o tom, jak asi člověk na druhé straně „drátu“ funguje. Sledujte jeho tón, způsob komunikace, jeho sebevědomí, které je jasné už ze samotného projevu, způsob, jakým se vyjadřuje a samozřejmě také to, kolik o dané problematice ví nebo jak své znalosti umí prezentovat. Je odtažitý nebo naopak příliš familiární? Věřte své intuici! Nemusíte přeci brát hned toho prvního! A myslete také na to, že jak působí jeho komunikace na vás, tak bude působit i na vaše potencionální kupce.

Jste pro něj číslo nebo příběh?

Tak prvním kolem prošel, a teď vás čeká osobní schůzka. Ta prozradí ještě víc! Můžete sledovat řeč jeho těla, zaměřit se na oční kontakt (pokud neexistuje, utíkejte!), podání ruky i celkový postoj. A zajímat by vás měla určitě i jeho spolehlivost tzn. dochvilnost – péče před domluvením schůzky, její potvrzení apod., připravenost – ví, s kým se vůbec potkal, a samozřejmě celkový dojem. Dobrý makléř by měl mít dost času a prostoru vám vše detailně vysvětlit, popsat celý proces a samozřejmě se zajímat o vaši konkrétní životní situaci, aby ji mohl přizpůsobit prodejní strategii. Bude to váš parťák při jedné z největších životních transakcí, a tak si zasloužíte jen to nejlepší.

Je fér?

Neskočte jim na špek. Slibem sice nezarmoutíš, ale pokud je z říše snů (např. makléř tvrdí, že váš dům prodá o milion dráž než všichni ostatní), měl by to pro vás být signál, že něco není v pořádku. Důvěryhodný makléř s vámi totiž bude jednat na rovinu, nebude se vám snažit zalíbit za každou cenu. Řekne vám věci tak, jak jsou, i když to nebude přesně to, co si přejete slyšet. Cenu nakonec přeci neurčují jeho hvězdné zámky, ale trh. Důležitou otázkou by pro vás měla být i makléřova odměna. Ta by měla být od začátku jasně určená, včetně podmínek jejího vyplacení. Správní realiťáci si účtují provizi až úplně nakonec, když je vše uzavřené, zaplacené, hotové. 

Je vidět?

Jak se stará o sebe, bude se nejspíš starat i o vás a vaši nemovitost. Pokud do sebeprezentace investuje čas a peníze, vyplatí se to i vám. Proklepněte si ho. Má webové stránky? Jsou aktuální a bez chybičky? Jak vypadají jeho profily na sociálních sítích? Prezentuje se nějak ve své lokalitě? Jak vypadají nemovitosti v jeho portfoliu? Jakou má pověst?

Jak dělá marketing?

Dobrý marketing prodává. A u nemovitostí to platí dvojnásob. Dobrý realitní makléř jde s dobou a nabídne vám víc než pár fotek v rychlosti na mobil. Dnes existuje spousta nových možností, jako jsou 3D prohlídky, 3D vizualizace (např. v případě prodeje zcela prázdné nemovitosti) nebo například vlastní stránku vaší nemovitosti, ať už na sociálních sítích nebo dokonce v podobě vlastního webu. Zkrátka bez moderních technologií už to dnes skoro nepůjde. A pokud makléř dělá svou práci dobře, rád se o ni s vámi podělí a ukáže vám, co už realizovat a jakým způsobem.

Chtějte inzerát s velkým I.

Inzeráty na prodej nemovitosti mohou mít velmi různou kvalitu. A je dost pravděpodobné, že jak působí na vás, tak budou působit i na vaše potencionální kupce. Zaměřte se kvalitu a počet fotografií (naprosto zásadní), ale i na popisky nemovitosti. Neměly by být ani příliš krátké, ani moc přehnané. A pozor na chyby a hrubky, to by pro vás měla být případně jasná stopka. Nalákal vás inzerát vašeho favorita alespoň k prohlídce? Pak je to dobrá zpráva. 

Služby jedině od A do Z

Tak už víme, že makléř je osobnost, která vám sedne, že umí dobře marketing a nedělá hrubky. Co dalšího by vás mělo zajímat? Nejde tu totiž jen o podání inzerátu. Služeb, které byste měli chtít, a které kvalitní makléř nabízí, je daleko víc. Důležité pro vás může být právní stránky věci – umí pomoci? Nebo vylepšení nemovitosti na prodej – tzn. home staging – věnuje se mu? A co třeba jednání s úřady? Nebo finanční poradenství? Pomoc se stěhováním nebo vyklízením? To všechno by správný realiťák měl zvládat. A vy byste to po něm také měli požadovat. Protože jedině komplexní servis se vám vyplatí. Přeci nedáte provizi 3 % někomu jen za to, že na své stránky umístí váš inzerát. No ne?

Důvěřuj, ale prověřuj

Tak už víte, na co se při hledání toho pravého makléře zaměřit. Čím víc informací si zjistíte dopředu, tím líp. Nepodceňte ani jeho kontakty, spolupracovníky, případně společnost, pro kterou pracuje. Díky tomuto průzkumu se vyhnete případným potížím a ochráníte své finance.

Stále váháte? Přečtěte si náš článek 6 důvodů, proč si najmout realitního makléře

BÁRA HEJDOVÁ
Created by wessdesign.